1- مدیریت جامع و مستمر در بانک ها با استفاده از فناوری ویدئو کنفرانس

تعداد شعب یک بانک، سرپرستی‌ها، مدیران شعب و کارمندان را در نظر بگیرید. مدیریت واحد و ملاقات عمومی با این حجم از گستردگی امری غیرممکن به نظر می‌رسد. شاید متعجب شوید اگر بدانید دریکی از بانک‌های ایران این هماهنگی میان تمامی اجزای بانک به‌صورت هفتگی صورت می‌پذیرد! بله این امر توسط فناوری ویدئو کنفرانس محقق شده است.
بدون نیاز به سفر، تعطیلی شعب یا ازکارافتادن مدیران بانکی و تنها با استفاده از فناوری ویدئو کنفرانس می‌توان مدیریت یکپارچه و ارتباطی مؤثر را در شبکه گسترده بانکی فراهم نمود.

2- هماهنگی با شرکا و زیرمجموعه‌های بانک با استفاده از سرویس ویدئو کنفرانس

بانک ها دارای اجزا و شرکت‌های مختلف در زیرمجموعه خود هستند. بیمه‌ها، شرکت‌های PSP، تأمین‌کنندگان، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و … . توسعه ارتباطات و برگزاری جلسات با این شرکت‌ها که در مواردی تعدادشان بسیار زیاد است، عملاً نیاز به زمان، صرف هزینه‌های گزاف و … دارد، امری که به‌واسطه محدود بودن زمان نادیده گرفته می‌شود. فناوری ویدئو کنفرانس برگزاری جلسات مستمر، ارتباط میان سازمانی و … را به‌آسانی فراهم کرده است.

3- آموزش با استفاده از ویدئو کنفرانس

آموزش از کاربرد های مفید فناوری ویدئو کنفرانس است، امری که در اهداف مدیریتی بانک ها روی آن تأکید شده است.
هیچ زمانی برگزاری همایش‌ها و جلسات آموزشی از راه دور به‌آسانی بهره‌گیری از سرویس‌های ویدئو کنفرانس شوکا نبوده است. حضور ده‌ها نفر به‌عنوان دانشجو جهت رؤیت جلسات آموزشی افزون بر حاضران در جلسه مجازی آموزشی می‌تواند راهگشای هدف مستمر مدیریت برای به‌روز نگه‌داشتن دانش کارکنان بانک باشد.
استقرار سرویس‌ها و خدمات جدید، به‌روزرسانی نرم‌افزارهای کاربردی، اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه عملکرد و… همه از آموزش‌های حیاتی کارکنان انبوه بانک است. آموزش به تعداد انبوه کارکنان بانک، زمان‌بر، پرهزینه بوده و گاهی با تأخیرهای جبران‌ناپذیر همراه است، امری که به‌واسطه استفاده از فناوری ویدئو کنفرانس نه‌تنها به‌سرعت و با پوشش عالی برگزار می‌شود بلکه صرفه‌جویی بسیاری در منابع مالی بانک ها داشته و میزان ازکارافتادگی برای دریافت آموزش کارکنان را به صفر می‌رساند.

تجمیع نظرات با استفاده از امکان نظرسنجی در سرویس‌های جلسات مجازی شوکا (جلسات سازمانی و جلسات ابری) یکی از موارد یاری‌رسان برای تجمیع نظرات است.

 

4- استخدام با استفاده از ویدئو کنفرانس

سرویس‌های ویدئو کنفرانس شوکا یاری‌دهنده معاونت نیروی انسانی در بانک ها است. انجام مصاحبه‌های پی‌درپی، بدون هزینه و فارغ از مسافت‌های طولانی، امکان مصاحبه از سراسر کشور با واحد مرکزی بانک. برگزاری جلسات آموزشی برای پرسنل در ضمن استخدام و پس‌ازآن، از مهم‌ترین کاربردهایی است که می‌تواند معاونت نیروی انسانی بانک ها را در جهت گام برداشت به‌سوی اهدافش یاری نماید.
توسعه مراسم تودیع و معارفه در تمامی شعب با حضور مدیران ارشد هم یکی دیگر از راهکارهای استفاده از فناوری ویدئو کنفرانس خواهد بود.

 

5- برگزاری جلسات با فناوری ویدئو کنفرانس در بانک ها

جلسات داخلی و همفکری، یکی از اصول در پیشبرد اهداف و تحقق ارزش‌های بانک است.

 

6- ارتباط میان شعب بانک با فناوری ویدئو کنفرانس

لزوم ارتباط با شعب و میان شعب امری غیرقابل‌انکار است. فرآیندی که به‌واسطه لزوم حضور مدیران در شعب معمولاً نادیده گرفته می‌شود. فارغ از نفع این جلسات و ارتباطات برای بانک، نکته حائز اهمیت برگزاری جلسات بدون ترک محل شعبه توسط مدیران است.
بنابراین با برگزاری جلسات مجازی می‌توان بدون آسیب به شعبه درنتیجه عدم حضور مدیر، جلسات بیشتری را به‌صورت مجازی برگزار کرد.
گستردگی جغرافیایی شعبات در سراسر ایران هم یکی دیگر از عوامل دشواری در برگزاری جلسات میان شعبات یک بانک محسوب می‌گردد. این مشکل با تعدد شعب بانک بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

 

7- برگزاری رویدادها و همایش‌ها با فناوری ویدئو کنفرانس

حضور همگانی پرسنل در رویدادها و جشن‌های بانک معمولاً به‌سختی محقق نمی‌شود. امری که به‌واسطه ویدئو کنفرانس به‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.
یکی از شاخص‌ترین این کاربردها را می‌توان به افتتاحیه‌های شعب مربوط دانست. حضور و افتتاح شعب به‌صورت ویدئو کنفرانس برای مدیران بانک و مقامات بلندپایه نه‌تنها یک ضرورت به‌واسطه کمبود زمان و دوری مسافت، محسوب می‌شود؛ بلکه می‌تواند روحیه مدیران و کارکنان شعبات جدید را به نحو چشمگیری افزایش دهد. این نوع افتتاحیه در حال حاضر در دنیا و حتی در دولت مرسوم بوده و دارای ارزش‌های جایگاهی و برندی هم هست.

 

8- ارتباطات بین‌المللی بانک ها با ویدئو کنفرانس

9- ارتباط با مشتریان بانک ها با استفاده از فناوری ویدئو کنفرانس

مشتریان بزرگ‌ترین سرمایه بانک ها هستند. ایجاد روشی مؤثر برای ارتباط با مشتریان با استفاده از فناوری ویدئو کنفرانس، ضمن ایجاد حس تجربه‌ای متفاوت و رقابتی برای بانک ها می‌تواند حس یک تجربه جدید و خوش‌آیند را برای مشتریان بانک ها به وجود بیاورد.
شبکه ویدئو کنفرانس ایران (شوکا) توانسته است با استفاده از فناوری ویدئو کنفرانس سرویس جدیدی با عنوان مرکز تماس ویدئویی را راه‌اندازی نماید که این سرویس

 

10- بازرسی و حراست در بانکداری نوین

هرکجا بحث ارتباط مؤثر به میان می‌آید، شاخص‌ترین نوع ارتباط غیرحضوری یعنی ارتباط ویدئویی موردتوجه قرار می‌گیرد. با توجه به شرح وظایف حراست و بازرسی بانک ها و تأکید بر ارتباطات مؤثر، مدیریت امور بازرسی بانک می‌تواند ضمن استفاده‌های عمومی جهت برگزاری جلسات به‌صورت مجازی در جهت:

  • جلوگیری از ادامه فعالیت‌های مغایر با رویه‌ها و ضوابط در واحدهای بانک و تهیه و تنظیم گزارش‌ها لازم و پیشنهاد جهت اصلاح رویه‌ها و دستورالعمل‌ها.
  • تدوین برنامه سالانه برای حسابرسی واحدها (به‌صورت محرمانه با استفاده از ارتباط امن سرویس ویدئو کنفرانس شوکا) و ارسال گزارش نهایی لازم به مراجع ذی‌ربط بانک.
  • کمک به انجام حسابرسی‌های دوره‌ای و موردی واحدها به‌منظور ارزیابی کفایت کنترل‌های داخلی در حفاظت از دارایی‌های بانک و اثربخشی و کارایی عملیات و میزان قابلیت اعتماد و مربوط بودن اطلاعات آن‌ها.
  • برقراری ارتباط،‌ تعامل و همکاری لازم با بازرسان و حسابرسان قانونی بانک و مراجع نظارتی سایر سازمان‌های ذی‌صلاح.
  • هماهنگی‌های لازم جهت برگزاری جلسات کمیته حسابرسی داخلی، تهیه و پیگیری صورت‌جلسات کمیته و ارائه گزارش به کمیته مذکور.
  • برقراری ارتباط لازم و مؤثر با مراجع نظارتی برون‌سازمانی به‌منظور ایفای وظایف قانونی.
  • از سرویس‌های ویدئو کنفرانس شوکا بهره ببرد.

 

11- مبارزه با پولشویی از طریق ارتباطات مؤثر ویدئو کنفرانس

مبارزه با پولشویی یکی از مواردی است که نیازمند اقدامات سریع، هماهنگی و ارتباطات مؤثر است. روش‌های نوین و انتقال تجارب شعب و مدیران مختلف در این خصوص (با توجه به افزایش و رشد سریع شیوه‌های مختلف در پولشویی) از عواملی است که نیاز شدید ارتباطات مؤثر از طریق سرویس‌های ویدئو کنفرانس را در این خصوص می‌طلبد.

 

12- تحقق مسئولیت‌ اجتماعی بانک ها با استفاده از سرویس‌های ویدئو کنفرانس

سرویس‌های ویدئو کنفرانس شوکا می‌تواند با افزایش صرفه جویی در بانک، کاهش تردد ها و … سهم بسزایی در تحقق مسئولیت‌های اجتماعی بانک ها (حفظ محیط ریست، حراست از هوای پاک، ایجاد اشتغال و …) داشته باشد.